Archive for Σεπτέμβριος, 2014

Ο Οκτώβρης ο Άι Δημητριάτης

Ο Οκτώβριος είναι η εποχή με τα πρωτοβρόχια και τα χρυσάνθεμα, που βαφτίστηκαν αϊδημητριάτικα και στην Κύπρο  οχτωβρούδια. Είναι η εποχή που πρωτανθίζουν τα κυκλάμινα σε πλαγιές και βράχια.

ki
xr1Η μεγάλη γιορτή του Αγίου Δημητρίου, στις 26 του μήνα, έχει δώσει στον Οκτώβριο τηνπροσωνυμία «Αι-Δημητριάτης» ή «Αι-Δημήτρης». «Η γιορτή αυτή, που θεωρείται από το λαό μας ορόσημο του χειμώνα, συνδυάζεται με τη γιορτή του Αγίου Γεωργίου στις 23 Απριλίου. Στο γεωργικό καλαντάρι οι δυο αυτές γιορτές αποτελούν τις χρονικές τομές που χωρίζουν το έτος σε δυο ίσα μέρη, στο χειμερινό και στο θερινό εξάμηνο αντίστοιχα».

Ονομάζεται ακόμη Βροχάρης και Σποριάς (Σποριάτης ή Σπαρτός), για τις ευεργετικές βροχές στη σπορά (σχετική η παροιμία «Οκτώβρη και δεν έσπειρες, οχτώ σακιά δεν γέμισες») και Μπρουμάρης (ομιχλώδης, σκοτεινός).

Ο δέκατος μήνας του Γρηγοριανού ημερολογίου, με διάρκεια 31 ημερών. Πήρε την ονομασία του από τη λατινική λέξη Octo (=οκτώ), επειδή στο αρχαίο δεκάμηνο ρωμαϊκό ημερολόγιο ήταν ο όγδοος στη σειρά μήνας. Στη συνέχεια, με την προσθήκη του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου, το ρωμαϊκό ημερολόγιο έγινε δωδεκάμηνο. Ο Οκτώβριος μετακινήθηκε στη δέκατη θέση, αλλά διατήρησε την παλιά του ονομασία.

 

 

Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2014

Η ΙΣΤ΄ Ε.Π.Κ.Α. γιορτάζει τις «Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2014» που φέτος έχουν ως γενικό θέμα «Τα πρόσωπα του Χρόνου», διοργανώνοντας εκπαιδευτικές δράσεις αφιερωμένες στον «κύκλο της ζωής» Οι μαθητές της ΣΤ τάξης του σχολείου μας συμμετέχουν στη δράση την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2014, ώρες 9:00 και 11:00 π.μ. στον αρχαιολογικός χώρος της Ολύνθου Χαλκιδικής.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

  • Διαδραστική εξιστόρηση χαρακτηριστικών σταθμών του κύκλου της ζωής στην αρχαιότητα με παράλληλη προβολή (power point) σχετικών εικόνων,
  • Αφήγηση μυθολογικής ιστορίας σχετικά με τον κύκλο της ζωής,
  • Θεατρικό δρώμενο παρουσίασης από μέλη της θεατρικής ομάδας «Θέσπις» φανταστικής σκηνής ιδιωτικού βίου σε έναν αρχαίο γυναικωνίτη,
  • Βιωματική περιήγηση («παιχνίδι θησαυρού») στην αρχαία πόλη της Ολύνθου.

Πληροφορίες για την Αρχαία Όλυνθο

Η θέση της Ολύνθου, γνωστή από τον περασμένο αιώνα, ανταποκρίνεται απόλυτα στις αρχαίες πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες απείχε 60 στάδια από την Ποτίδαια και 20 στάδια (2,5 χλμ.) από τη Μηκύβερνα, το επίνειό της στο μυχό του Τορωναίου κόλπου. Η Όλυνθος ήταν κτισμένη επάνω σε έναν διπλό λόφο, στο νότιο τμήμα του οποίου εντοπίζονται κατάλοιπα από τη νεότερη νεολιθική εποχή (3000 – 2500 π.Χ.). Το προελληνικό της όνομα σημαίνει αγριοσυκιά και κατά την παράδοση Κτίστης-Ήρωάς της ήταν ο Όλυνθος, γιος του Ηρακλή και της vύφης Βόλβης ή του θρακικού θεού Στρυμόνα. 

 Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, η πόλη κτίστηκε από τους Βοττιαίους, οι οποίοι μετά την εκδίωξή τους από τους Μακεδόνες, μετοίκησαν στη Χαλκιδική. Ο συγκεκριμένος οικισμός καταστράφηκε το 479 π.Χ. από τους Πέρσες, όταν επέστρεφαν στην Ασία μετά την ήττα τους στις Πλαταιές, και παραδόθηκε στους Χαλκιδείς. 

Η περίοδος ακμής της ανάγεται στους κλασικούς χρόνους. Συμμετείχε στην Α’ Αθηναϊκή Συμμαχία (Δηλιακή Συμμαχία) ως ενεργό μέλος. Το 440 π.Χ. αποστατεί εναντίον των Αθηναίων και μέσα σε δύο δεκαετίες γίνεται η πολυπληθέστερη και πλουσιότερη πόλη της περιοχής, αποδεχόμενη τα κύματα μεταναστών από την Ποτείδαια (429 π.Χ.), τη Μένδη (423 π.Χ.) και το Σίγγο (πριν το 422 π.Χ.) λόγω του Πελοποννησιακού Πολέμου και των συνεπειών του στην περιοχή της Χαλκιδικής. Το 432 π.Χ. ιδρύεται το «Κοινό των Χαλκιδεών», συμμαχία 32 παραλιακών πόλεων της Χαλκιδικής, με έδρα την Όλυνθο, μια νέα πλέον πόλη, κτισμένη με το ιπποδάμειο σύστημα.  Εξαιτίας της αυξανόμενης δύναμής της, συγκρούεται με τον Αμύντα Γ’ της Μακεδονίας (393 – 370 π.Χ.). Για τον ίδιο λόγο δέχεται και επίθεση των Σπαρτιατών (382 – 379 π.Χ.) που την πολιορκούν και την καταλαμβάνουν πρόσκαιρα. 

1

Την περίοδο της θηβαϊκής ηγεμονίας, η Όλυνθος ανακτά το χαμένο κύρος της και έρχεται και πάλι σε ρήξη με την Αθήνα (368 – 358 π.Χ.) για την περιοχή της Αμφίπολης. Από το γεγονός αυτό προσπαθεί να επωφεληθεί ο Φίλιππος Β’. Στην αρχή (356 π.Χ.) της προσφέρει ως αντίδωρο για την φιλική της στάση την Ποτείδαια και την περιοχή της πόλης Ανθεμούντος. Η συμμαχία, ωστόσο, της Ολύνθου με το Φίλιππο δε θα διαρκέσει για πολύ, καθώς αντιτίθεται στα σχέδια του. Η πόλη γίνεται γνωστή από τους πύρινους φιλιππικούς λόγους του Δημοσθένη στην Αθήνα, ο οποίος δεν πετυχαίνει την αποστολή βοήθειας. Το 348 π.Χ. επιτίθεται ο Φίλιππος εναντίον της πρωτεύουσας του Κοινού των Χαλκιδαίων και την καταστρέφει. 

Η συστηματική ανασκαφική έρευνα ξεκίνησε από την αμερικανική Αρχαιολογική Σχολή υπό τη διεύθυνση του καθηγητή D. Robinson, στο διάστημα μεταξύ των δύο Παγκοσμίων Πολέμων (δεκαετία του 1920). Στη διάρκεια τεσσάρων ανασκαφικών περιόδων ερευνήθηκε το μεγαλύτερο τμήμα της πόλης και ήρθε στο φως ένα από τα καλύτερα δείγματα πολεοδομικού σχεδιασμού, χρησιμοποιώντας το ιπποδάμειο σύστημα, και οικιστικής αρχιτεκτονικής από την κλασική εποχή. Η έρευνα έδωσε σημαντικά νέα στοιχεία για τον καθημερινό βίο των αρχαίων Ελλήνων της υστεροκλασικής περιόδου. 

32

Το 1990 η ΙΣΤ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων ξεκίνησε την αναστήλωση των μνημείων και την ανάδειξη τοπυ αρχαιολογικού χώρου με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Υπουργείου Πολιτισμού. Μέχρι τώρα έχουν αναστηλωθεί και αποκατασταθεί αρκετά οικοδομικά τετράγωνα και τρία δημόσια κτήρια της κλασικής πόλης στο βόρειο λόφο και έχει προχωρήσει η ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου.

Συντάκτης Ε. Μπ. Τσιγαρίδα, ΙΣΤ’ Ε.Π.Κ.Α.

 

 

Το βάρος της σχολικής τσάντας

Το βάρος της σχολικής τσάντας ίσως και να βοηθά στη σωστή ανάπτυξη των παιδιών αρκεί να μην ξεπερνά το 15% του σωματικού βάρους τους, δηλώνει Αυστραλός ερευνητής

Το πρόβλημα του βάρους της σχολικής τσάντας κυρίως για τα παιδιά του δημοτικού και του γυμνασίου είναι γνωστό και όχι καθαρά ελληνικό. Ίσως όμως να υπάρχει και μια θετική πλευρά στο πρωινό «φόρτωμα» των παιδιών. Σύμφωνα με έρευνα του Αυστραλού καθηγητή Λέον Στράκερ, από το πανεπιστήμιο Κέρτιν, που δημοσιεύεται στο περιοδικό φυσικοθεραπείας «Australian Journal of Psychotherapy», οι μαθητές που περπατούν ή πάνε με το ποδήλατο στο σχολείο τους, έχουν λιγότερους πόνους στη μέση και τον αυχένα σε σχέση με όσους μετακινούνται με το αυτοκίνητο των γονιών τους ή με το λεωφορείο.

Ο Στράκερ συνιστά στους γονείς να φορτώνουν τα παιδιά τους με τη σχολική τσάντα και να τα στέλνουν περπατώντας σχολείο, αρκεί το βάρος της τσάντας να μην ξεπερνά το 15% του σωματικού βάρους των παιδιών. Αν π.χ. ένα παιδί ζυγίζει 40 κιλά, η τσάντα του δεν πρέπει να ξεπερνά τα έξι κιλά.

Σύμφωνα με τον Αυστραλό ερευνητή, το περπάτημα ή το ποδήλατο με τη σχολική τσάντα βελτιώνει τη δύναμη και την αντοχή των μυών γύρω από τη σπονδυλική στήλη, πράγμα που μειώνει τους πόνους στη μέση. Η έρευνά του (σε 1.200 παιδιά ηλικίας 14 ετών) έδειξε ότι τα τρία τέταρτα μετακινούνταν με λεωφορείο ή αυτοκίνητο και ότι περίπου τα μισά παιδιά είχαν πόνους στη μέση ή και τον αυχένα (ελαφρώς μεγαλύτερα ήταν τα ποσοστά για τα κορίτσια).

Η μεταφορά της σχολικής τσάντας για τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου προκαλεί συνεχή προβληματισμό στην εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές) αλλά και στον ιατρικό κόσμο, που βλέπουν με ανησυχία τα παιδιά να μεταφέρουν καθημερινά ένα βαρύ φορτίο από και προς το σχολείο.

H κατάλληλη τσάντα και η σωστή χρήση της 

? Πρέπει να υπολογίσετε ότι η σχολική τσάντα  αυξάνει το βάρος που έχουν να σηκώσουν οι μικροί μαθητές επομένως αποφύγετε  να αγοράσετε μια πολύ ενισχυμένη βαριά τσάντα.
? Προτιμήστε να αγοράσετε στο παιδί σας τσάντα που να μπορεί να την τοποθετήσει στους ώμους.
? Προσέξτε ώστε τα λουράκια που ακουμπούν στους ώμους του παιδιού να είναι φαρδιά και από μαλακό υλικό.
? H κατάλληλη σχολική τσάντα θα πρέπει ακόμη να έχει πολλούς χώρους, ώστε να κατανέμεται ισομερώς το βάρος των σχολικών βιβλίων.
? Aποφύγετε τις τσάντες με αξεσουάρ, που αυξάνουν το βάρος της (όπως λ.χ. ομπρέλες, παγουράκια κτλ.).
? Φροντίστε το παιδί σας, πριν πάρει το δρόμο για το σχολείο, να έχει δέσει καλά τα λουριά της τσάντας, ώστε αυτή να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο σώμα του και να μην αιωρείται.
? Tο βαλιτσάκι με ροδάκια είναι μία λύση, ειδικά αν η απόσταση που έχει να καλύψει το παιδί σας είναι σχετικά μεγάλη. Πρέπει να γνωρίζετε όμως ότι προορίζεται αποκλειστικά για λείο οδόστρωμα.

Xρήσιμες συμβουλές
? Σύμφωνα με την Aμερικανική Aκαδημία Παιδιατρικής, το βάρος της σχολικής τσάντας θα πρέπει να είναι ίσο με το 10% του βάρους του παιδιού, και σε καμία περίπτωση να μην ξεπερνά το 20% του βάρους του.
? Tο παιδί σας θα πρέπει πάντα να χρησιμοποιεί και τα δύο λουριά. Eάν μεταφέρει την τσάντα μόνο στον έναν ώμο, υπάρχει ο κίνδυνος να δυσκολεύει τους μυς του ή να πάθει σκολίωση.
? Η τακτοποίηση των βιβλίων στην τσάντα πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει ίση κατανομή του βάρους. Tα βαριά βιβλία θα πρέπει να τοποθετούνται στο κέντρο της τσάντας.
? Eάν το σχολείο διαθέτει ατομικά ερμάρια, τότε το παιδί σας θα μπορούσε να έχει διπλά κάποια βιβλία (στο σχολείο και στο σπίτι), για να μην τα μεταφέρει καθημερινά.
? Mην αμελήσετε να συμβουλευτείτε τον παιδίατρο σε περίπτωση που το παιδί σας παραπονεθεί για πόνο στην πλάτη.
? Αν το παιδί σας νιώσει ότι μουδιάζουν τα χέρια του, θα πρέπει να ξελασκάρει λίγο τα λουράκια της τσάντας, καθώς αυτά μπορεί να εμποδίζουν τη σωστή κυκλοφορία του αίματος.

Aν το παιδί αντιμετωπίζει ορθοπεδικό πρόβλημα
Σύμφωνα με τους ειδικούς, υπάρχει κίνδυνος, εξαιτίας του βάρους της σχολικής τσάντας, να παρουσιαστεί επιδείνωση των συμπτωμάτων κάποιου ορθοπεδικού προβλήματος, όπως λ.χ. σκολίωσης. Στην περίπτωση αυτή, αν η απόσταση για το σχολείο είναι μεγάλη, θα πρέπει να κάνει συχνές στάσεις, για να ξεκουράζεται.

«Το παραμύθι του αγιασμού»

?Μια φορά και έναν καιρό ο Σεπτέμβρης?

 Κική Δημητριάδου, Νηπιαγωγός  & συγγραφέας

Μια φορά κι έναν καιρό ο Σεπτέμβρης  που ήταν ένα αγόρι, χορτασμένο ήλιο και παιχνίδι, και βέβαια με ωραίο χρώμα απ? το καλοκαίρι, πείσμωσε. Καλοκάθισε στην άκρη του δρόμου που θα τον έφερνε στη γη κι αρνιόταν να πάει στον προορισμό του. Πέσανε επάνω του όλοι για να τον μεταπείσουν. Πείσμα αυτός, ανένδοτος, δεν μιλούσε σε κανέναν! Τελευταίος τον πλησίασε ο μπαμπάς του ο Χρόνος: «Πες μου αμέσως  τι συμβαίνει» του λέει. «Τι πράγματα είναι αυτά; Πρέπει να πας Σεπτέμβρη, ν΄ αρχίσει  ο τρύγος, να ξεπροβοδιστούν τα χελιδόνια για το ταξίδι τους, να πάρουν το κιτρινοκόκκινο χρώμα τα φύλλα των δέντρων. Και βέβαια πρέπει να πας για ν? ανοίξουν τα σχολεία παιδί μου! Χιλιάδες παιδιά περιμένουν! Πως μπορείς εσύ να τεμπελιάζεις;»

images (2)

«Δεν είμαι τεμπέλης» άρχισε επιτέλους να μιλάει  ο Σεπτέμβρης. «Απλώς δεν βλέπω το λόγο για να πάω. Κοίτα τους ανθρώπους τριγύρω σου πατέρα.  Ήταν ποτέ άλλοτε χειρότερα;  Δες τους: Τόσο λυπημένοι και σκυθρωποί? Άρρωστοι χωρίς φάρμακα, άνθρωποι χωρίς δουλειές, πονοκεφαλιασμένοι από λογαριασμούς, τηλεθεατές που βλέπουν μετανάστες να τους καταπίνουν οι θάλασσες και νησιά να γίνονται στάχτη, άνθρωποι χωρίς  ελπίδα,  πες μου βρε μπαμπά, ποιος  θα το καταλάβει αν ξεχαστούν τα χελιδόνια εδώ; Ποιος νοιάζεται για το φθινόπωρο και τα χρώματά του πια; Οι άνθρωποι μόνο την φτώχεια τους κοιτάνε τώρα. Δεν πάω πουθενά, εδώ θα μείνω?»
«Καλό μου αγόρι» του λέει ο πατέρας του, ο σοφός ο Χρόνος. «Δίκαιο έχεις, αλλά την ίδια στιγμή κάνεις και λάθος! Δεν γίνεται να  τα ξεχνάς τα παιδιά που σε περιμένουν στα σχολειά.  Και να σου πω και το πιο σημαντικό;  Γιατί  νομίζεις ότι υπάρχουν σχολεία Σεπτέμβρη μου; Για τους αριθμούς, τις γραμματικές και τις χημείες; Λάθος καλέ μου!
Για να γίνονται οι άνθρωποι,  Άνθρωποι με το άλφα τους κεφαλαίο, γι αυτό υπάρχουν τα σχολεία. Για να μάθουν να σέβονται τη Ζωή, τη Φύση. Για να σέβονται το Δίκαιο, να σέβονται το γέλιο των παιδιών. Το σχολείο υπάρχει για να κάνει τα παιδιά ενεργούς πολίτες όταν μεγαλώσουν, όχι θλιβερούς τηλεθεατές με σταυρωμένα χέρια.
Σήκω Σεπτέμβρη μου και πήγαινε στο πόστο σου. Δεν υπάρχει άλλη ελπίδα καλέ μου. Τα παιδιά σε περιμένουν! Οι μεγάλοι άνθρωποι θα πρέπει να βρουν τον τρόπο για να συμμαζέψουν τη λύπη, το θυμό και τη φτώχια τους. Κι αν τους έχει μείνει και λίγο μυαλό μ? όλα αυτά που τους βρήκαν, στα σχολεία πρώτα θ? απλώσουν τα χέρια τους. Αυτά πρέπει να στηρίξουν όπως κι όσο μπορούν περισσότερο».
Άκουσε ο Σεπτέμβρης προσεκτικά τον μπαμπά του κι όπως κάθε καλό παιδί, υπάκουσε. Άλλωστε ο πατέρας είχε δίκαιο. Έτσι ακριβώς είχαν τα πράγματα. Μπήκε στη ζωή των ανθρώπων λοιπόν και στα ημερολόγιά τους. Γι αυτό και κατάφεραν σήμερα, παρόλα αυτά,  ν? ανοίξουν τα σχολεία.
Άντε καλοί μου, καλή μας χρονιά για να ζήσουμε όλοι καλά και τα παιδιά μας καλύτερα.

sx2

Αναδημοσίευση 4ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΩΝ ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ