Το βάρος της σχολικής τσάντας ίσως και να βοηθά στη σωστή ανάπτυξη των παιδιών αρκεί να μην ξεπερνά το 15% του σωματικού βάρους τους, δηλώνει Αυστραλός ερευνητής
Το πρόβλημα του βάρους της σχολικής τσάντας κυρίως για τα παιδιά του δημοτικού και του γυμνασίου είναι γνωστό και όχι καθαρά ελληνικό. Ίσως όμως να υπάρχει και μια θετική πλευρά στο πρωινό «φόρτωμα» των παιδιών. Σύμφωνα με έρευνα του Αυστραλού καθηγητή Λέον Στράκερ, από το πανεπιστήμιο Κέρτιν, που δημοσιεύεται στο περιοδικό φυσικοθεραπείας «Australian Journal of Psychotherapy», οι μαθητές που περπατούν ή πάνε με το ποδήλατο στο σχολείο τους, έχουν λιγότερους πόνους στη μέση και τον αυχένα σε σχέση με όσους μετακινούνται με το αυτοκίνητο των γονιών τους ή με το λεωφορείο.
Ο Στράκερ συνιστά στους γονείς να φορτώνουν τα παιδιά τους με τη σχολική τσάντα και να τα στέλνουν περπατώντας σχολείο, αρκεί το βάρος της τσάντας να μην ξεπερνά το 15% του σωματικού βάρους των παιδιών. Αν π.χ. ένα παιδί ζυγίζει 40 κιλά, η τσάντα του δεν πρέπει να ξεπερνά τα έξι κιλά.
Σύμφωνα με τον Αυστραλό ερευνητή, το περπάτημα ή το ποδήλατο με τη σχολική τσάντα βελτιώνει τη δύναμη και την αντοχή των μυών γύρω από τη σπονδυλική στήλη, πράγμα που μειώνει τους πόνους στη μέση. Η έρευνά του (σε 1.200 παιδιά ηλικίας 14 ετών) έδειξε ότι τα τρία τέταρτα μετακινούνταν με λεωφορείο ή αυτοκίνητο και ότι περίπου τα μισά παιδιά είχαν πόνους στη μέση ή και τον αυχένα (ελαφρώς μεγαλύτερα ήταν τα ποσοστά για τα κορίτσια).
Η μεταφορά της σχολικής τσάντας για τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου προκαλεί συνεχή προβληματισμό στην εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές) αλλά και στον ιατρικό κόσμο, που βλέπουν με ανησυχία τα παιδιά να μεταφέρουν καθημερινά ένα βαρύ φορτίο από και προς το σχολείο.
H κατάλληλη τσάντα και η σωστή χρήση της
? Πρέπει να υπολογίσετε ότι η σχολική τσάντα αυξάνει το βάρος που έχουν να σηκώσουν οι μικροί μαθητές επομένως αποφύγετε να αγοράσετε μια πολύ ενισχυμένη βαριά τσάντα.
? Προτιμήστε να αγοράσετε στο παιδί σας τσάντα που να μπορεί να την τοποθετήσει στους ώμους.
? Προσέξτε ώστε τα λουράκια που ακουμπούν στους ώμους του παιδιού να είναι φαρδιά και από μαλακό υλικό.
? H κατάλληλη σχολική τσάντα θα πρέπει ακόμη να έχει πολλούς χώρους, ώστε να κατανέμεται ισομερώς το βάρος των σχολικών βιβλίων.
? Aποφύγετε τις τσάντες με αξεσουάρ, που αυξάνουν το βάρος της (όπως λ.χ. ομπρέλες, παγουράκια κτλ.).
? Φροντίστε το παιδί σας, πριν πάρει το δρόμο για το σχολείο, να έχει δέσει καλά τα λουριά της τσάντας, ώστε αυτή να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο σώμα του και να μην αιωρείται.
? Tο βαλιτσάκι με ροδάκια είναι μία λύση, ειδικά αν η απόσταση που έχει να καλύψει το παιδί σας είναι σχετικά μεγάλη. Πρέπει να γνωρίζετε όμως ότι προορίζεται αποκλειστικά για λείο οδόστρωμα.
? Σύμφωνα με την Aμερικανική Aκαδημία Παιδιατρικής, το βάρος της σχολικής τσάντας θα πρέπει να είναι ίσο με το 10% του βάρους του παιδιού, και σε καμία περίπτωση να μην ξεπερνά το 20% του βάρους του.
? Tο παιδί σας θα πρέπει πάντα να χρησιμοποιεί και τα δύο λουριά. Eάν μεταφέρει την τσάντα μόνο στον έναν ώμο, υπάρχει ο κίνδυνος να δυσκολεύει τους μυς του ή να πάθει σκολίωση.
? Η τακτοποίηση των βιβλίων στην τσάντα πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει ίση κατανομή του βάρους. Tα βαριά βιβλία θα πρέπει να τοποθετούνται στο κέντρο της τσάντας.
? Eάν το σχολείο διαθέτει ατομικά ερμάρια, τότε το παιδί σας θα μπορούσε να έχει διπλά κάποια βιβλία (στο σχολείο και στο σπίτι), για να μην τα μεταφέρει καθημερινά.
? Mην αμελήσετε να συμβουλευτείτε τον παιδίατρο σε περίπτωση που το παιδί σας παραπονεθεί για πόνο στην πλάτη.
? Αν το παιδί σας νιώσει ότι μουδιάζουν τα χέρια του, θα πρέπει να ξελασκάρει λίγο τα λουράκια της τσάντας, καθώς αυτά μπορεί να εμποδίζουν τη σωστή κυκλοφορία του αίματος.
Aν το παιδί αντιμετωπίζει ορθοπεδικό πρόβλημα
Σύμφωνα με τους ειδικούς, υπάρχει κίνδυνος, εξαιτίας του βάρους της σχολικής τσάντας, να παρουσιαστεί επιδείνωση των συμπτωμάτων κάποιου ορθοπεδικού προβλήματος, όπως λ.χ. σκολίωσης. Στην περίπτωση αυτή, αν η απόσταση για το σχολείο είναι μεγάλη, θα πρέπει να κάνει συχνές στάσεις, για να ξεκουράζεται.