Ο κανονισμός του σχολείου μας για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς

Καλή σχολική χρονιά

  Σχολικός κανονισμός είναι  το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.

Η δημοκρατική οργάνωση της σχολικής κοινότητας προϋποθέτει κανόνες, όρια, κατανομή ρόλων και ευθυνών, ενώ

παράλληλα το σχολείο οφείλει να προσέξει την κοινωνική διάσταση του μαθητή ως μέλος της ομάδας.
Το σχολείο λοιπόν, με την αγωγή που προσφέρει, έχει το δύσκολο ρόλο να συμβιβάσει το άτομο με την κοινωνία. Το άτομο έχει το δικαίωμα να απαιτεί σεβασμό και να του δίνεται η δυνατότητα να αναπτύσσει δημιουργικές πρωτοβουλίες.
Ο σχολικός κανονισμός, δε θεωρεί τη σχολική πειθαρχία ως αυτοσκοπό αλλά μέσο παιδαγωγικό για την ομαλή σχολική ζωή και την ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και βασίζεται σε ένα τρίπτυχο κανόνων που αφορούν τους μαθητές, τους γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς.

Κανόνες για τους μαθητές

1. Το πρωί στην αυλή

  • Φτάνοντας στο σχολείο αφήνω την τσάντα μου στο καθορισμένο σημείο και περιμένω στην αυλή.
  • Όταν χτυπήσει το κουδούνι, μπαίνω στη σειρά του τμήματός μου για πρωινή προσευχή και είσοδο στην τάξη.

2. Στην αίθουσα

  • Κάθομαι στη θέση μου και ετοιμάζω τα πράγματά μου χωρίς καθυστερήσεις.
  • Προσέχω την ώρα του μαθήματος και δεν ενοχλώ τους συμμαθητές μου.
  • Αν δεν καταλαβαίνω κάτι, ζητώ το λόγο ευγενικά για να μου λυθεί η απορία.
  • Συνεργάζομαι με τους συμμαθητές μου. Σέβομαι και ενθαρρύνω την προσπάθεια των συμμαθητών μου και γενικά συμπεριφέρομαι στους άλλους όπως θέλω να μου συμπεριφέρονται κι εκείνοι.
  • Αν έχω σοβαρό λόγο να βγω έξω, ζητώ διακριτικά την άδεια.

3. Στο διάλειμμα

  • Όταν κτυπά το κουδούνι για διάλειμμα, βγαίνω ήρεμα έξω παίρνοντας ότι μου χρειάζεται (φαγητό, νερό) και η αίθουσα αδειάζει για να αεριστεί.
  • Την ώρα του διαλείμματος κινούμαι και παίζω στους χώρους που έχουν οριστεί.
  • Παίζω ήρεμα σεβόμενος τους κανόνες, λύνω τις όποιες διαφορές μου με συζήτηση και για οποιοδήποτε σοβαρό πρόβλημα απευθύνομαι στους εφημερεύοντες.
  • Με το κτύπημα του κουδουνιού για μάθημα, επιστρέφω άμεσα στην τάξη μου.

4. Σχόλασμα

  • Ετοιμάζω την τσάντα μου και αφήνω το θρανίο μου καθαρό.
  • Παίρνω τα προσωπικά μου είδη (μπουφάν, μπλούζες) για τα οποία είμαι υπεύθυνος.
  • Περιμένω την άδεια του δασκάλου για να αποχωρήσω.
  • Περιμένω στον χώρο που έχει οριστεί για την αναχώρηση μέχρι να έρθουν να με παραλάβουν οι δικοί μου άνθρωποι.

5. Γενικοί κανόνες

  • Διατηρώ τα βιβλία και τα τετράδιά μου καθαρά και τακτοποιημένα και βάζω στην τσάντα μου μόνο τα απαραίτητα σύμφωνα με το πρόγραμμα.
  • Φροντίζω για τη διατήρηση της καθαριότητας όλων των χώρων.
  • Προσέχω και δεν προκαλώ φθορές στα πράγματα του σχολείου μου (θρανία, καρέκλες, πίνακες, τοίχους)
  • Σέβομαι τα πράγματα των συμμαθητών μου όπως τα δικά μου και αν βρω κάτι που δεν μου ανήκει, το παραδίδω στο δάσκαλό μου.
  • Συμπεριφέρομαι με ευγένεια και σεβασμό προς όλους.
  • Προσφέρω τη βοήθειά μου σε όσους τη χρειάζονται.
  • Συμμετέχω σε όλες τις δραστηριότητες – εκδηλώσεις του σχολείου.
  • Ντύνομαι ανάλογα με την τις καιρικές συνθήκες και την εποχή
  • Δε φέρνω στο σχολείο κινητό τηλέφωνο επικίνδυνα η πολύτιμα αντικείμενα
  • Όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα ενημερώνω άμεσα το δάσκαλο μου

 

                   Κανόνες για γονείς και κηδεμόνες

     . Οι γονείς μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από το δάσκαλο            της τάξης την ώρα που εκείνος έχει ορίσει για συνάντηση και επικοινωνία

  • Κανένα όχημα δεν μπαίνει στη αυλή του σχολείου για αποφυγή ατυχημάτων αλλά και δεν παρκάρουμε αυτοκίνητα στις εξόδους του σχολείου δυσχαιρένοντας την ομαλή προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών.
  • Οι γονείς έχουν την ευθύνη της έγκαιρης άφιξης των μαθητών. Η ώρα προσέλευσης είναι  στις 8.10 που χτυπάει το κουδούνι. Στη συνέχεια η πόρτα της αυλής θα κλειδώνει για την ασφάλεια των μαθητών.Το τηλέφωνο του σχολείου (2373021748) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές (ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου και στην ιστοσελίδα του σχολείου) κι ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
  • Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στο διευθυντή κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή
  • Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στο χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώστε το δάσκαλο της τάξης ή το διευθυντή οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα.
  • Γενικότερα κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται σε χώρο στον οποίο έχουν πρόσβαση οι μαθητές ή στο προαύλιο του σχολείου  χωρίς να έχει πάρει άδεια.
  • Εάν για κάποιο λόγο πρέπει να εισέλθει κάποιος στο σχολείο, ενημερώνεται η Διευθύντρια ή σε περίπτωση απουσίας της κάποιος εκπαιδευτικός. Ο επισκέπτης οδηγείται στο γραφείο της Διεύθυνσης ή των εκπαιδευτικών.
  • Σε περίπτωση απουσίας μαθητή είναι καλό να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο, όπως επίσης και το σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. 
  • Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο.
  • Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών του Σχολείου μας. Το Σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του Σχολείου. Τα θέματα της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων καθώς και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο εξαρτώνται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου.
  • Οφείλουμε όλοι να δημιουργήσουμε καλό κλίμα συνεργασίας σχολείου – οικογένειας.

 

                                     ΚΑΝΟΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

  • Οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου με την συμπεριφορά τους οφείλουν να συνεισφέρουν  στη  διαμόρφωση  ήρεμου, ευχάριστου  και συνεργατικού κλίματος μέσα στο Σχολείο.
  • Τις μεταξύ τους σχέσεις πρέπει να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής , συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία.
  • Πρέπει να σέβονται τις απόψεις , τις ιδέες και τις προτάσεις των άλλων. Να στηρίζουν με επιχειρήματα και διάλογο την άποψη τους και να αποδέχονται την άποψη της πλειοψηφίας ως ισχύ για την σχολική μονάδα.
  • Είναι χρήσιμο και επιβεβλημένο να συνεργάζονται μεταξύ τους και να προβληματίζονται για την επίλυση προβλημάτων συμπεριφοράς μαθητών, που χρειάζονται λεπτούς χειρισμούς εκ μέρους τους.
  • Οφείλουν να παρατηρούν να κατανοούν και να ερμηνεύουν σωστά τα προβλήματα   των μαθητών τους, επιλέγοντας κάθε φορά κατάλληλους διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς για την επίλυση τους.
  • Η καθημερινή, συχνή και πολλαπλή επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους πρέπει να γίνεται με όρους παιδαγωγικούς, δηλ. με ειλικρινή και ανθρώπινη συνεργασία, ενδιαφέρον, δικαιοσύνη, αγάπη για τον μαθητή, σεβασμό στην προσωπικότητα του μαθητή και την εξασφάλιση της ευταξίας στην τάξη αλλά και στο Σχολείο με την τήρηση κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς.
  • Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για την προστασία του σχολικού χώρου και της περιουσίας του Σχολείου αλλά και για την ευκοσμία της αίθουσας στην οποία κάνουν μάθημα, ευαισθητοποιώντας τους μαθητές σε θέματα καθαριότητας, υγιεινής και καλαισθησίας.Προωθούν, οργανώνουν και ενθαρρύνουν τόσο στο μάθημα όσο και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες την ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
  • Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών κατά την διάρκεια παραμονής τους στο Σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων του.
  • Οφείλουν να ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, προγραμματισμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, γνωστοποιώντας τις μέρες της εβδομάδας που μπορούν να δέχονται τους γονείς και να τους ενημερώνουν λεπτομερώς και υπεύθυνα.
  • Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών και η σχέση τους με τα αντίστοιχα μέλη της σχολικής κοινότητας και της εκπαιδευτικής ιεραρχίας περιγράφονται από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Η σχολική μονάδα πρέπει να είναι ευνομούμενη ομάδα, για να έχει αποτελεσματικότητα και πρέπει να αποτελεί για τους μαθητές παράδειγμα δημοκρατικής λειτουργίας και πρότυπο δημοκρατικής αγωγής.  

      Ας προσπαθήσουμε ο καθένας από την μεριά του να συμβάλλουμε στη σωστή λειτουργία του σχολείου μας

Από τη διεύθυνση του 4ου

δημοτικού σχολείου Νέων Μουδανιών

Comments are closed.